ozzysky

Direktlänk till inlägg 3 oktober 2011

Jaktprov, ska försöka återge lite...

Av siv - 3 oktober 2011 18:09

Så har vi då avverkat den här helgen som vi gruvat oss lite för, och som jag några gånger tänkte att: vad tusan har jag gjort !?

Som vi har gått och tränat och letat fågel de här veckorna innan provet, och inte hittat nåt, man har ju blivit så besviken. Men , lördagen kom, och det var bara att packa lite kläder och hundgrejer och åka upp till Ramundberget och Bruksvallarna och ta tjuren vid hornen :-) Vi kom upp på eftermiddagen, och Anette som gått provet på lördagen hade precis kommit ner från fjället. Så vi packade ur våra saker i stugan, och åkte till Anette som bodde på Ramundbergets fjällgård, för att få lite rapport. Hon hade bara positivt att säga om dagen, men tyvärr hade de inte fått nåt pris, då Bonnie aldrig kommit i fågel. Vi fick en trevlig pratstund där iaf inann Anette skulle iväg på middagen som hon anmält sig till. Vi åkte hem och laddade upp med lite god mat och tv inför morgondagen. Lite "senare" på kvällskvisten ;-) ringer Anette och jublar i telefonen: jag har fått en start till, det var en strykning, så jag får gå i ert parti i morgon !!! Ja en del har ju tur.

Söndag och jaktprov, huga :-O Nä med facit i hand, ett jaktprov är ju samma sak som att gå en träning i grupp, med skillnad att domaren ger hunden det pris han tycker den gjort rätt för. Eller så ger han inget pris alls :-))

Ozzy släpptes tillsammans med en jämngammal hane i första släppet, vilka båda snurrade runt förare mest och spände sig lite inför varann (domaren: som tonårspojkar på väg på sin första dans ) Det blev ingen fågel i det släppet, och Ozzy verkade inte fatta vad han skulle göra ......oj oj oj hur ska nu detta sluta..........han har ju för sjutton sökt helt ok förut när vi varit ute.......

ja ja i nästa släpp fick han gå med Bonnie, och då jäklar flög det ripor, ingen av dom som visade sina talanger att dom visst kan stå för fågel ;-) det är ju totalt onödigt tyckte dom, och sprang efter istället :-(  Efter det släppet fick Bonnie avsluta dagen, då domaren tyckte hon fått sina chanser på fågel. Vi fick ett släpp till, men tyvärr så blev det samma visa igen, fågel i luften igen, men inte en tendens till stånd :-( Så här slutade Ozzys debut på jaktprov, domaren tyckte att även  han haft sina chanser på fågel, men inte gjort något av dom. Men domaren sa också att han utvecklats under dagen, och nu visste vad jaktprov var, så det var bara att hem o träna och  komma igen :-))) Så det blev alltså inget pris, vilket vi väl inte heller hade förväntat oss, med tanke på att vi haft lite otur med träning både i våras då han missade många dagar pga lunginflammationen, och nu i höst då vi haft totalt fågelfritt då vi varit ute! Vi anmälde ju på vinst o förlust och har iaf fått se hur det gått till, och det var ju inte så mycket att oroa sig för, som Anette sa: hade jag vetat att det varit så här, då har jag kunnat anmäla till hur många jaktprov som helst ;-)

Om det gav mersmak? Det vet jag inte om jag ska vara ärlig, både ja och nej. Det skulle ju förstås va hur kul som helst att gå till pris, men det är mycket jobb bakom, och jag vet ju hur jä--a lat jag är när det gäller sånt där ;-/ Så, ja vi får se vad det blir av det här!

Sammanfattningsvis var det en mycket positiv erfarenhet, toppenväder (lör hade sol o 20C varmt, lite för varmt för hundarna som skulle jaga) vi hade lite grått o duggregn på morgonen, sen växlande sol/moln och lite blåst , man fick ta på en tröja när vi hade fikapaus. Men perfekt väder för hundarna att springa i tror jag. Trevliga människor, både deltagare, arrangörer och domare. Så vi tackar för en trevlig dag och bjuder på en bildkavalkad från dagen!

Har föresten varit in på nnfk.com och sett resultat listan från provet, och vi var inte ensamma om att inte få pris, som en liten tröst till oss själva :-) Endast en tog pris i vårt parti, och det var faktiskt en unghund, grattis till engelsksettern Vilda!!


 

Utsikten från vår lilla stuga , Kariknallarna

  


Ozzy o föraren samlar sig :-)     

Ozzy m mittåkläppen i bakgrunden  

Deltagare i gruppen står bakom och tittar på de två som är ute i släpp               

Här är det Bonnie som slagit sig ner och lägger upp sitt släpp kanske ;-)     Ozzy     

Mittåkläppen     

Förlåt för alla bilder, men man kan ju inte låta bli att lägga ut dom :-)


 
 
Ingen bild

Anette o Bonnie

4 oktober 2011 13:30

Du glömde nämna att Bonnie fick pris på lördagen som dagens bästa lämmelsökare:). Dom hittade iallafall fågel även om dom inte visste vad dom skulle göra med dom:)). Tyckte dom skötte sig bra ändå, våra små älsklingar.

 
Ingen bild

Siv

4 oktober 2011 14:14

Absolut, med de förutsättningarna så skötte dom sig utmärkt!!! Och vi fick ju äntligen lite fågelkontakt :-)
Jamen vet du, jag tänkte så här, eftersom den där bloggen är på "G", så vore väl det här ett perfekt tillfälle att lägga ut den och berätta om priset mm ;-))

 
Ingen bild

Anette o Bonnie

4 oktober 2011 15:59

Ska övertala min dotter att ta sig tid att göra klart den. Det var inte så bra med en helg i fjällen med min förkylning. Ligger till sängs och försöker bli fri från min hosta, så jag kanske kan jobba nåt i veckan. Ont i hela kroppen. Men jag får skylla mig själv. hade feber på fredag då jag å kte upp men ville för allt i världen inte missa provet. Och jag ångrar inget. Kram.

 
Ingen bild

siv

4 oktober 2011 19:55

Då får du krya på dig nu, klart du inte kunde missa provet, när vi nu fick ändan ur vagnen.......
Så skyndar du på "dotra" lite, det behöver väl inte vara nån proffsblogg, huvudsaken är ju att vi kan lägga ut lite fina bilder och berätta lite....;-)

 
Ingen bild

Helena

5 oktober 2011 05:28

SÅ kul att läsa om era bravader!! Nu är det bara att nöta apportering så ni har den till det är dags för start i ökl...;-))
Och Anette, vore ju toppen med en blogg om en av tjejerna i gänget!! :-)))
Syster Oprah Winfrey har en hemsida ( www.mentelande.se ) Om jag har fattat det rätt ( är inte så bra på tyska...) så har hon lyckats ganska bra på jaktprov :-)

 
Ingen bild

Siv

5 oktober 2011 10:17

Jadu, apporteringen det är ett annat kapitel som jag lagt så långt åt sidan hitills så vi får se vad som händer. För din del så är det ju redan klart, lite fågelkontakt kanske bara !!!!!
Var in och tittade Oprah's sida, men fattade ju ingenting, hade förut en översättningssida, vet inte vart den tagit vägen nu...;-)det ska föresten vara .de på slutet, inte .se :-)

 
Ingen bild

Helena

5 oktober 2011 16:04

*rodnar* självklart ska det vara .de .......
Jo, apportering med APPORTBOCK funkar.... gissar att vi får börja om när det gäller att apportera fågel... tror nog att det finns en herre vid namn Mårris som gärna tar pippin och sticker iväg sen ;-)

 
Ingen bild

Siv

5 oktober 2011 21:21

Ha ha ha, den är min, eller ?1 :-))

 
Tanja

Tanja

6 oktober 2011 19:05

Som vanligt jätte roligt att läsa om era jaktprov och annat som har med fågel att göra. Lycka till i framtiden med att få dom där priserna.
Kram

http://www.kezodouglas.se

 
Ingen bild

Anette o Bonnie

6 oktober 2011 21:19

Har tränat lite apportering inne nu då jag varit sjuk. Bonnie älskar träapporten. Hon lägger sig ner och gnager på den. Hålla i munnen...? Vadå, då man kan gnaga på den. Ett stort problem Bonnie har är att allt går och ska ätas.

 
Ingen bild

Siv

7 oktober 2011 12:46

Jadu Tanja, dom där priserna, dom lär nog lysa med sin frånvaro, vet inte ens om jag kommer sträva efter att få hem dom heller.....vi får se vart det bär ;)
Ha ha ha Anette, visst ja, det var ju så det var ja , ensam inne = bur......hmmmm tycker liksom jag känner igen det där på nåt konstigt sätt.....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av siv - 30 mars 2014 10:37

ja man borde ju skämmas :-) Men jag lägger upp lite foton då iaf.                 ...

Av siv - 23 juni 2013 21:53


Fick min fina lykta i helgen som sambons syster gjort, fin eller hur :-) ? Naturligtvis så är det Ozzy som pryder den ;-D ...

Av siv - 22 juni 2013 19:22


Jaha, storhelg igen och då uppdaterar vi väl åtminstonde med en bild då ha ha ha !!!       Glad midsommar från grabbarna ...

Av siv - 7 april 2013 19:35

   En liten sammanfattning av påsken o veckan som varit! Vilket underbart påskväder vi har haft, strålande sol o blå himmel hela helgen och stor del av veckan också, härligt ! Vi har åkt skoter, skidat med hundarna upp mot fjället, letat lit...

Av siv - 1 mars 2013 19:21

Då har vi lite ledighet att se fram emot, härligt, önskar också att vi får ett bra väder, och inte behöver blåsa bort uppe i stugan........ Förhoppningsvis så blir det väl lite skidåkning både med och utan hund, och naturligtvis ska vi leta lite ri...

Ovido - Quiz & Flashcards